Coromandel peninsula, westkust en de oostkust! - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Martijn & Melissa van der Sar - WaarBenJij.nu Coromandel peninsula, westkust en de oostkust! - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Martijn & Melissa van der Sar - WaarBenJij.nu

Coromandel peninsula, westkust en de oostkust!

Door: Melissa en Martijn

Blijf op de hoogte en volg Martijn & Melissa

12 Februari 2013 | Nieuw Zeeland, Rotorua

Hoi allemaal!

We zijn een tijdje in the middle of nowhere geweest waar zoiets moderns al een computer niet te vinden was! Nu we in Rotorua zijn werd het wel weer is tijd voor een update.

Ons plan was om maar 2 nachten in Auckland te verblijven en de ochtend erna naar Hahei te vertrekken. Jammer genoeg zat de bus vol, want we waren te laat met boeken dus werden op een wachtlijst gezet. Eenmaal uitgecheckt en bij de bus aangekomen werden we verzocht weer te vertrekken...juist! Dus maar weer ingechekt in ons vorige hostel in Auckland. Nu hadden we wel de kans om 'Auckland Museum' te bezoeken, iets wat we eigenlijk niet konden missen in onze trip door Kiwiland. Het museum stond onder andere vol met maori kunstwerken, vulkansiche activiteit in Nieuw-Zeeland en over een aantal oorlogen die zijn geweest hier. We vonden ook wel grappig om een bezoekje te brengen aan de aardbevingsimulator.

Die dag erna konden we dan eindelijk weg uit het 'vertrouwde' Auckland. Tijdens het inladen van de tassen al gelijk een aardige Nederlander Eva tegen. Tijden de busrit waren we naast 3 zweedsen gaan zitten die gelijk gezellig begonnen te praten. Dit was tot nu toe de gezelligste busrit - erg veel gelachen! Vooral toen ze ons probeerden wat zweedse woordjes te leren en onze uitspraak niet om aan te horen was!

Aangekomen in Hahei keken we onze ogen uit - wat is het daar prachtig! De busreis erheen was al erg moo op zich, maar de locatie was super. Erg afgelegen op een camping stonder er een soort hutjes met 9 bedden per hut. De camping was gelijk aan het strand en midden in het bos tussen de heuvels in. Gelijk onze bikini aangetrokken en met de hele groep van onze kamer naar het strand vertrokken. Aan de horizon zagen we allemaal eilandjes liggen en met het zonnetje dat scheen was het een super mooi uitzicht. Samen met Eva hebben zijn we toen via de heuvels naar Catherdal cove gelopen, een soort grote rots in het water, in de vorm van een Kathedraal, de naam zegt het al! 'S avonds hadden we een bbq, eindelijk vlees gegeten! We hebben echt als beesten gegeten, vlees is hier namelijk best duur. En met ons backpackersbudget slaan we vlees vak over in ons ' uitgebreide' diner. Met de Zweedsen, Eva, en nog een paar mensen echt een top avond geghad. Veel gelachen en toch nog redelijk op tijd naar bed gegaan.

De volgende dag zijn we weer met dezelfde bus als die dag ervoor vertrokken naar Raglan. Dit is een stadje aan de westkust met een van de beste surfstranden van Nieuw-Zeeland. Weer was onze accomodatie erg mooi gelegen: hutjes midden in het bos met uitkijk op de zee - ze stonden namelijk op een heuvel. We konden het natuurlijk niet laten om hier een surflesje te wagen, ondanks onze twijfels over onze surfskills. Dezelfde middag nog kregen we deze les. Eerst op het droge oefenen, daarna met een busje naar het strand. Eenmaal in onze wetsuits gehesen - ja, deze waren superstrak! - met ons surfboard naar het water gelopen...onze eerste golf pakken! Na heel wat vechten is het ons toch nog gelukt om een paar keer op te staan en ook daadwerkelijk te blijven staan. Spierpijn, here we come! In de avond gebbq't met Eva en de zweedsen en nog wat gepoolt, maar na heel vermoeid te zijn heel vroeg gaan slapen.

Next day: weer vol met adrenaline! Na vroeg vertrokken te zijn kwamen we rond half 11 aan bij Waitomo, dat is een gebied met heel veel grotten (Waitomo caves). Om een activiteit konden we niet heen, het leek allemaal zo cool! We besloten om te gaan tuben, dat is black water rafting. Onze wetsuit was nog strakker dan de dag ervoor - inclusief helm, laarzen en vest. We vonden het wel een beetje spannend! Na eerst door een hele smalle opening te moeten en in je eentje door een hele donkere smalle ruimte met water zat de spanning er al snel in! Na heel wat klimmen, klauteren dreven we ook nog met een band (tube) door het water - als onze lichtjes uit waren zagen we duizenden glowworms! Dit was echt een geweldige ervaring!

'S avonds zijn we naar een Maoridorpje gereden. Dit is onze slaapplek voor vannacht! Echt heel erg bijzonder om meegemaakt te hebben. We kregen een traditionele begroeting en werden echt als familie beschouwd. In de loop van de avond voerden ze een show op waar the boys de Haka moesten leren en the girls een af of ander dansje met een zogenaamde 'poi'. Erg grappig om dit van elkaar te zien! We sliepen met 40 man in de grote ontmoetingsplek, een erg mooi gebouw met allemaal houtuitsnedes en beelden.

Vandaag was een bustrip naar Rotorua. Hier besloten we White water rafting te gaan doen. Gaaaaaf! De hoogste waterval waar ve vanaf gelden was 7 meter - scary! Het was echt een adrenaline triatlon, de afgelopen 3 dagen! Nu maar weer is wat geld ' sparen' voor de komende dagen.

De plannen van Eva en de zweedsen waren hier anders, wij vertrokken dezelfde middag nog naar de oostkust voor 3 dagen. Je ontmoet veel mensen tijdens het reizen, maar neemt ook vaak afscheid, dit is soms wel jammer!

Eenmaal in de nieuwe bus al snel vrienden gemaakt met een Engelse, Duitse en een Zwister. Dus wij waren weer helemaal happy met onze trip! Rond etenstijd kwamen we aan in Gisborne, waar we een super accomodatie hadden. We zaten maar met 12 man in een hostel, het leek wel een klein boerderijtje! De omgeving hier is erg rustgevend en prachtig: omgeven door heuvels met bossen en stranden die compleet verlaten zijn. Die volgende ochtend als eerste op de wereld de zon zien opkomen. Die middag zijn we verder gereden naar Tokomaru Bay. Weer zo schattig hier, de oostkust is geweldig! Samen met de buschauffeur, die trouwens echt geweldig was, en nog een paar naar de top van een 500-meter hoge heuvel gelopen. Dit was een beetje ' off the road', mensen hadden deze wandeling zelf verzonnen. Het laatste stukje was zo steil dat Martijn me omhoog moest slepen - hoogtes zijn op dat moment niet echt mijn ding...Uitzicht was amazing!

Laatste dag verder gereden naar Maraehako bay. Onderweg nog gestopt bij de langste pier en het meest oostelijke puntje van Nieuw-Zeeland waar we een heuvel met een vuurtoren hebben beklommen. Ook de laatste accomodatie was prachtig: compleet in the middle of nowhere en een soort boomhuis, 5 meter van het strand. Daar hebben we een boottocht gemaakt om kreeften te vissen en daarna op te eten...Yummie! Al was het een beetje dubbel om ze eerst levend te zien en daarna naar binnen te werken. Na een verhaal van een shark attack een paar jaar geleden toch maar een kayak gepakt en nog een rondje op zee gemaakt. De tijd aan de oostkust was heel gezellig met Morag, Anna en Killian!

En nu is het vandaag, aangekomen in Rotorua. Morgen nemen we weer afscheid van de mensen die we ontmoet hebben en vertrekken we naar Taupo, het grootste kratermeer van Nieuw-Zeeland.

Tot de volgende blog!

Cheers everyone

• 12 Februari 2013 - 10:00

Marije:

Hoi M&M, leuk om jullie nieuwe reisverslag te lezen. Jullie hebben al veel leuke dingen gedaan zeg!
    Echt spannende dingen ook. Leuk foto's ook! Veel reisplezier nog! Kussie Vin&Mar

• 12 Februari 2013 - 11:08

Jaap :

Tis wel duidelijk dat ik veel heb gemist de afgelopen 60 jaar, prachtig wat jullie allemaal meemaken.
    Blijf vooral genieten want........ weer thuis wacht de sleur van alledag.
    Groeten uit een koud en somber Den Haag.

• 12 Februari 2013 - 11:19

Nanda:

Wat een mooi verslag Ik geniet er erg van leuk dat jullie het zo naar jullie zin hebben.Vind het zo leuk om dat allemaal van jullie te lezen.Nog heel veel plezier Kijk weer uit naar jullie volgende verslag.doeg groetjes van nanda en Wim

• 13 Februari 2013 - 21:47

Paul:

Heej tinus en melis, weer een leuk verslag erg leuk om te lezen! Huh, las ik dat goed? 'Gelijk onze bikini aangetrokken? Tinus hoe zat die?? Heel veel plezier!! tot horens! Groeten Paul

• 14 Februari 2013 - 18:37

Pim:

Tja, dat betekent zeker afkicken als jullie weer terug zijn! We moeten dus zeker een keer met z'n allen gaan raften in de Pyreneeën? En jullie eten vanaf nu dus ook kreeft... jammer genoeg wat duur in Nederland. Heel veel plezier verder in het zonnige Zuiden. Groetjes vanuit een vandaag nat en glibberig Nederland. Pim