Nelson, vrije tijd en appels plukken - Reisverslag uit Nelson, Nieuw Zeeland van Martijn & Melissa van der Sar - WaarBenJij.nu Nelson, vrije tijd en appels plukken - Reisverslag uit Nelson, Nieuw Zeeland van Martijn & Melissa van der Sar - WaarBenJij.nu

Nelson, vrije tijd en appels plukken

Blijf op de hoogte en volg Martijn & Melissa

12 Maart 2013 | Nieuw Zeeland, Nelson

Kia ora everybody!

We vonden het wel weer is tijd voor een nieuwe blog, na 3 weken niks van ons te hebben laten horen! We zitten ondertussen alweer drie weken in Nelson, wat gaat de tijd toch snel! We zijn al weer bijna 7 weken aan het reizen...

Nadat we de ferry in Wellington hebben gepakt en ongelooflijk misselijk op die hoge wiebelgolven te hebben gedobberd, zijn we toch goed en wel aangekomen op het Zuidereiland. Finally! Want iedereen zegt dat het Zuidereiland nog mooier is en nog veeeel meer te bieden heeft dan het Noordereiland...WAUW :)

Maar goed, we zitten dus nog steeds in Nelson! Nadat we waren aangekomen in Nelson, zijn we naar een hostel gegaan samen met Charlie, we hadden haar ontmoet in de bus. Gelijk aardige mensen ontmoet in het hostel waar we zaterdagavond gezellig mee zijn uitgeweest. We moesten verkassen van hostel na een nacht omdat het andere vol zat, gelukkig hebben we daar van een dagje aan het zwembad luieren kunnen genieten! Altijd goed. Maar daarna wel weer terug naar het eerste hostel, waar Charlie haar eigen weg ging. En wij op zoek naar werk!

Tsjaa nu moet het toch echt gaan gebeuren, ons 'luizenleventje' is voorbij...We zitten in een Hostel met een vriendelijke eigenaar die wel een baantje in de fruitpluk kon vinden zei die. Hij is wel een beetje traag dus na heel wat vragen is hij voor ons gaan zoeken. Het heeft zo ongeveer tien dagen geduurd voordat we eindelijk werk hadden, veel zat al vol dus dat was wel even stressen. Het is wel een erg gezellig hostel, bijna iedereen zit hier voor langere tijd om te werken, je kan dus wel wat beter vrienden maken in plaats van na twee dagen alweer gedag te zeggen. Wel huiselijk dus! Met de 1600 films, gratis internet en een pooltafel konden we ons hier wel vermaken dachten we.

In die tien dagen vrijheid hebben we wel van Nelson kunnen genieten! Het is namelijk het zonnigste en droogste gedeelte van Nieuw-Zeeland, waar het nu nog steeds 25 graden is. Want hier is het nu officieel herfst geworden! Maar we hebben hier veel leuke dingen kunnen doen. We zijn heel wat daagjes naar het strand gegaan. Goed voor onze workout, is namelijk een halfuur lopen! Ook kun je er veel wandelingen in de heuvels maken waarvan we er eentje hebben gedaan: the centre of New-Zealand walk. Erg mooi uitzicht over Nelson! Maar na tien dagen moesten we er dan echt aan geloven...WERKEN!

De bedoeling was om zeven weken appels te plukken tot aan het einde van het seizoen. Daar konden we geen nee op zeggen: geld besparen en veel verdienen! Dus wij heel braaf werkkleding gekocht en onze eerste dag kwam in zicht. Wel een beetje spannend, we wisten niet echt wat ons te wachten stond, ja appels plukken natuurlijk maar wie weet hoe dat is?! Dus wij kwamen daar aan om half acht s' ochtends, half slapend, toen de baas een praatje ging houden hoe alles in elkaar zat en wat je allemaal moest kunnen. Niks minimum loon per uur, maar betaald worden per 'bin'! Elke bin is 400 kg en om het minimum loon te halen voor 9 uur werken per dag zijn dat 3.5 bins dus 1400 kg appels. Mission binpossible haha! De eerste dag was dan ook erg zwaar, ladder op ladder af en appels plukken maar!

In ons 'weekend' vrij zijn we naar een zondagsmarktje geweest. Jammer genoeg net iets te laat uit bed, waardoor ze al aan het inpakken waren. Oeps, tweede keer al dat dit gebeurd. Daarna in de namidag besloten om met wat aardige duitse mensen naar de rivier hier in de buurt te gaan waar je lekker kan liggen en een duik kan nemen in het nogal frisse water. Ondanks de sandflies die hier aan je benen en voeten knabbelen hebben we het erg naar ons zin gehad. Maar met een week met werk voor ons lekker vroeg ons bedje in.

Na een weekje plukken begonnen we te bedenken of het plukken wel voor zeven weken haalbaar was en besloten om het op vier weken te houden, we zien daarna wel verder. Maar hoe hard we ook werkten, die 3.5 bin kwam er niet! Alleen de ervaren medewerkers waren in staat om heel wat te plukken. Daarom hebben we vandaag de knoop doorgehakt dat we hier niet langer mee doorgaan, onze rug en nek zijn ook al een beetje aan het tegenstribbelen, je hebt namelijk heel de dag een mandje om je nek waar zo'n 100 appels per keer in kunnen...joepie!

Gelukkig werken er erg aardige mensen op 'onze orchard' en ze begrepen ons helemaal. Vandaag was dan ook onze laatste dag! Wel hebben we gelijk naar ander werk gezocht, na met wat mensen gepraat te hebben bleek druiven plukken op een wijngaard veel voordeliger en minder zwaar. Tot onze verbazing na een avondje achter de computer al werk gevonden! Dit is in een stad 100 km verderop in Blenheim. Daar gaan we voor de komende vijf weken druiven plukken!

Morgen gaan we er dan ook van genieten dat we niet om zes uur ons bed uit hoeven en lekker relaxen aan het strand, waarna we donderdagochtend vroeg vertrekken naar Blenheim, op naar het volgende avontuur. Wij hebben er in ieder geval zin in! Wel jammer om Nelson te verlaten, dit hostel was toch wel vertrouwd geworden na drie weekjes.

Kom maar op met die druiven!

Groetjes van ons uit het zonnige Nelson.

• 12 Maart 2013 - 11:32

De-Case :-):

Tja, druiven.........................die zijn toch veel lekker dan appels :-)
    Geniet van jullie vrije dag en een goede reis naar jullie volgende "stekkie"

Cheeers,

De-Case

• 12 Maart 2013 - 12:30

Marije:

Heej M&M! Weer erg leuk om te lezen! Veel succes met de druivenplukken! Kus Marije

• 12 Maart 2013 - 12:30

Marije: