Van Taupo tot Wellington - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Martijn & Melissa van der Sar - WaarBenJij.nu Van Taupo tot Wellington - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Martijn & Melissa van der Sar - WaarBenJij.nu

Van Taupo tot Wellington

Door: Melissa en Martijn

Blijf op de hoogte en volg Martijn & Melissa

21 Februari 2013 | Nieuw Zeeland, Wellington

Hoi allemaal,

We vonden dat het weer tijd werd om een nieuw reisverslag te maken aangezien we alweer zoveel gedaan hebben, en aan de andere kant van het Noordereiland zitten!
De dag dat we vertrokken uit Rotorua zijn we naar Taupo gegaan.Onderweg naar Taupo zijn we gestopt om naar geothermische activiteit te kijken in de vorm van kokendhete modderpoelen, waar de zwavelgeur je al van ver tegemoet kwam. Ook was er nog een mogelijkheid om te zwemmen in een klein vijvertje die verwarmd werd tot soms wel 40 graden door de warmte van de aarde. Wij hebben ons hier niet aan gewaagd omdat het weer nogal tegenzat. Hierna zijn we doorgereden naar de Haku Falls, een grote waterval waar elke 3 seconden zoveel water doorheen komt dat je een olympisch zwembad ermee kunt vullen! Naast het stadje Taupo is een groot meer, wat ontstaan is door een gigantische vulkaanuitbarsting in 181 na Christus. Tijdens deze vulkaanuitbarsting is er zoveel puin de lucht in geslingerd dat de krater en oppervlakte heeft van 6600 vierkante kilometer, te vergelijken met het hele land Singapore. Die krater is na enkele honderden jaren gevuld met zoveel water dat het meer op zijn diepste punt ruim 180 meter diep is. Om die feiten konden we dus letterlijk en figuurlijk niet heen! aan het mooie meer de zonsondergang gekeken en nog even naar een gratis buitencircus staan kijken waarna we weer terug zijn gelopen naar het hostel.

De dag erna gingen we weer vroeg de bus in om te vertrekken naar whakahoro. Even een korte les Maori, WH wordt hier uitgesproken als een F, dus je snapt wel dat er al gauw giebelende kinders in de bus zaten.
Een andere naam voor whakahoro, het gebied waar we heengingen was Blue Duck Station. Een gebied ver van de beschaafde wereld waar niks anders staat dan een lodge en een stal midden tussen de heuvels. Na 1,5 uur rijden met de bus kwamen we dan ook aan in het Blue duck station. Een super mooie omgeving waar je binnen 5 minuten aan een kabbelend riviertje stond, of op een heuvel stond met uitzicht over het hele station! Dit is het leefgebied van de zeer bedreigde Blue Duck, waar er ongeveer nog maar 1400 van rondlopen. Helaas hebben we deze Duck niet voorbij zien komen, maar hebben we wel iets gedaan wat we niet zo snel zouden doen. Namelijk, paardrijden. Want het was valentijn en als je geen taart kunt bakken in de bergen moet je toch wat anders geks doen. Van de groep van 5 deelnemers had iedereen al meerdere jaren paard gereden dus martijn was het enige broekie. Eerst nog even kunnen oefenen, en daarna gingen we voor het echte werk, met 40 kilometer per uur de heuvel oprennen terwijl je staand in je teugels vast moest houden aan de manen van het paard. Dat was best eng, maar na 3 uur heuvels oprennen, en voorzichtig afdalen kwamen we terug in de stal als echte cowboy en cowgirl. Sowieso bovenaan de lijst met vreemdste valentijn ooit!

De volgende ochtend vertrokken we weer erg vroeg om half 7. We gingen namelijk de Tongariro Alpine Crossing doen. Een wandeling over een actieve vulkaan naast de vulkaan Mount Doom waar Frodo zijn ring in moest gooien in the Lord of the Rings. Wij hadden geen ring bij ons, maar we waren toch echt op een missie om het kleinere broertje van Mount Doom te beklimmen. De start was op een hoogte van 1100 meter en de top op 1964 meter. We hadden dus een flinke klim voor de boeg! Toen we na 3.5 uur boven kwamen merkten we dat er een klein beetje rook uit de vulkaan kwam waar we op stonden, maar dit was op veilige afstand dus we maakten ons geen zorgen, hoewel de vulkaan 6 weken geleden nog is uitgebarsten. Om die reden mochten we ook niet langs die rook lopen omdat dat een gevaarlijke plek was. Toen we besloten om even een half uurtje van het uitzicht te genieten voor we teruggingen merkte we ineens dat er rook uit de grond kwam waar we op zaten, op zo'n 3 meter afstand. Het begon te stinken naar rotte eieren dus we wisten dat er onder de grond iets gaande was. We besloten daarom maar weer af te dalen naar het begin van de klim er ondanks dat we heel rustig hebben gelopen waren we op tijd voor de bus terug naar het hostel.
Daar hebben we besloten om 2 dagen extra te blijven om te genieten van de hotpools en hebben we genoten van het goede weer. Daarbij kwam het voordeel dat we 1 nacht gratis kregen! Dubbel feest dus!

Vanaf dit hostel zijn we in 1 keer doorgereden naar Wellington, de hoofdstad van Nieuw-Zeeland. Wat een mooie stad is Wellington! Er is een mooie haven en de heuvels zijn op loopafstand. We besloten om in Wellington een aantal dagen langer te blijven omdat hier zoveel dingen zijn om te zien, en vooral belangrijk, ze zijn vaak gratis! In ons bezoek aan Wellington zijn we naar het Te Papa museum geweest, waarin we veel leerden over hoe nieuw zeeland is ontstaan, en konden we voelen hoe een aardbeving aanvoelt in een simulator. Dit was erg interessant, maar er was zoveel te zien dat we niet overal even lang naar hebben gekeken. In de andere dagen zijn we nog naar het Wellington City en Sea museum geweest, en naar de Portrait Gallery. We hebben zelfs een rondleiding gehad door het parlementsgebouw van Wellington, waar we veel leerden over de politiek in Nieuw-Zeeland. Het grappige om te zien was dat ze hier dus wel weten wat politiek is, en iedereen die iets wilt zeggen naar een politieke partij mag stappen die verplicht spreektijd moeten geven, ongeacht wie je bent of wat je wilt zeggen. Ook zijn we met de Cable car de heuvel opgegaan naar de botanische tuin van Wellington. Hier hebben we lekker gelunched in de zon en naar mooie planten gekeken. Wat fijn is aan Wellington is dat alles lekker dichtbij is, zo konden we een biertje drinken op een bankje aan de haven, en tegelijkertijd met een gratis buiten bioscoop meekijken. Diezelfde avond zijn we ook nog uitgeweest nadat we zijn getipt door 2 locals die hier vandaan kwamen. Grappig om te zien dat juist niet de commerciele muziek het hier goed doet, maar de mensen die net even anders zijn, zoals een saxofoonbandje met spelers van nog geen 20 jaar, die nummers uit de top 40 coveren in een gezellig cafe! Daar hebben we ons dan ook erg vermaakt na een paar bars te hebben gehad met muziek die niet echt aan te horen was.

Morgen vertrekken we naar het zuidereiland, en komen we aan in het stadje Picton. Hierna reizen we door naar Nelson, waar we op zoek gaan naar werk. Lekker kiwi's plukken ofzo!

Tot onze volgende blog!

Melissa en Martijn

• 21 Februari 2013 - 07:55

Sharon :

Gaaf zeg dat paardrijden! Heel leuk! Vind Martijn ook heel stoer.
    Have fun! Xxxx

• 21 Februari 2013 - 07:55

Sharon :

Gaaf zeg dat paardrijden! Heel leuk! Vind Martijn ook heel stoer.
    Have fun! Xxxx

• 21 Februari 2013 - 08:27

Anne:

Hallo verre vrienden!

Wat leuk om te lezen dat jullie het zo naar jullie zin hebben :) Wat een avonturen zeg, vulkanen, bergen beklimmen, paardrijden. Ik kan niet wachten op de foto's!
    Hopelijk word het werk gedeelte van jullie reis ook zo leuk, het is in ieder geval werken in een een prachtige omgeving en met lekker weer!

Hou me maar op de hoogte met deze leuke verslagen en misschien kunnen we binnenkort weer gezellig skypen? Geniet ervan.

Liefs Anne

• 08 Maart 2013 - 11:37

Marja Venneman:

hoi lieve mensen! We zijn weer in Holland!! Genieten van jullie verslagen. Was dit t laatste?? Wie schrijft dit eigenlijk. Heel mooi en boeiend geschreven vinden wij. Je hebt talent. Of jullie ???
    Heel leuke foto s . Met een tweede vrouwelijk lid ?? in bad??
    Ge niet ervan. Ps nicht uit Nw Zeeland logeert nu in Jacob Mosselstr.
    Pas goed op jezelf en Geniet. Veel succes met je appels. gr marja en Jaap